Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Zvýšit tržby i zisk? Jde to!

Proč začínáme podnikat? Každý má asi trochu jinou motivaci. Téměř vždy je ale jedním z důvodů dosahování zisků, protože každý podnikatel musí uživit sebe, svoji rodinu i vydělat prostředky na další rozvoj. Je ale možné, že většina českých podnikatelů o zvyšování tohoto základního měřítka podnikatelské úspěšnosti nestojí? Jistě velmi provokativní otázka, ale jak jinak si vysvětlit fakt, že čeští podnikatelé prakticky vůbec nevyužívají vyzkoušené metody a nástroje, které prokazatelně zvyšují tržby i zisky o desítky procent? Přitom jejich náklady jsou – ve srovnání s přínosy – téměř zanedbatelné.

Když velké evropské společnosti zakládaly v roce 1989 Evropskou nadaci pro management kvality (EFQM) patrně ještě netušily, že položily základy pro prosperitu desetitisíců evropských firem všech oborů a velikostí. V 80 zemích světa je navíc tento model využíván k hodnocení v Národních cenách kvality – jediné soutěži firem, která přináší "soutěžícím" zlepšení ekonomických výsledků.

Původní smysl založení EFQM byl přitom ryze praktický. Evropa ekonomicky zaostávala za zbytkem světa a bylo potřeba toto zaostávání zastavit. "Nejvýznamnější evropské firmy sdružily prostředky a založené nadaci vytyčili úkol prozkoumat nejlepší obchodní a výrobní metody japonských a amerických společností, vybrat to nejlepší z jejich modelů řízení a vytvořit nový, evropský model, který povede firmy k prosperitě," vysvětluje Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR. "Tak vznikl model excellence EFQM, nejúspěšnější evropský model řízení, který dnes v Evropě používá přes 30.000 podniků všech oborů a velikostí."

Základní myšlenka modelu je jednoduchá:  Popsat podrobně firmu prostřednictvím otázek a odpovědí, umožnit srovnání s obdobnými společnostmi a ukázat majiteli nebo managementu, kde konkrétně má jejich podnik nedostatky. Po vypracování zprávy získá management podrobnou mapu chyb a nedostatků, takže i nejvyšší vedení okamžitě odhalí i ty nejmenší problémy v malém odlehlém oddělení. Model tak firmě jasně ukáže její slabá místa a také cestu k jejich nápravě a při dlouhodobém využívání přesně dokladuje, kde se firmě daří a kde musí své činnosti dále zlepšovat.

"Postupem času se ukázalo, že model výborně funguje, nejen u velkých firem, ale i malých a středních podniků," dodává Jan Taraba, ředitel Národního infomačního střediska podpory kvality.

Výsledky zavedení modelu ve firmě jsou skutečně překvapivé. Podle dlouhodobé studie Univerzity v Leicesteru, stoupnou v pětiletém horizontu například tržby firmy, která EFQM model používá o 77% více, než obdobným firmám, které model nepoužívají.

Přes všechna tato pozitiva čeští podnikatelé model EFQM nevyužívají. A to přesto, že si např. účastí v Národní ceně kvality můžou zajistit zavedení EFQM modelu za velmi výhodných podmínek.

"Díky podpoře, kterou Programu Národní ceny kvality poskytuje ministerstvo průmyslu a obchodu, vyjde nasazení EFQM modelu firmu mnohem levněji, než prostřednictvím poradenské firmy," vysvětluje Jan Taraba. "Prostředky a práce investovaná do účasti v programu se tak firmě velmi rychle vrátí."

Zapojení českých firem do Národních cen kvality podporuje i Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. V minulém roce AMSP přinesla svým členům webinář, který představoval základy modelu EFQM, v dalším vzdělávání členské základny bude asociace pokračovat i letos. "Myslím, že účast v Národní ceně kvality by mnoha našim firmám mohla pomoci zavést lepší systém a řád. Když to prokazatelně funguje v zahraničí, proč by to nemohlo jít i u nás," komentuje důvody spolupráce generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.

Co tedy brání českým firmám v účasti v Národní ceně kvality a v nastoupení "cesty k business excelenci", jak bývá model často nazýván?

"Neznalost, neochota plánovat, a špatná zkušenost s různými "zázračnými" metodami, které v minulosti nabízeli – často za nehorázné prostředky - našim podnikatelům někteří poradci, " vyjmenovává hlavní příčiny Pavel Ryšánek, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality. "Je to nepříjemná situace: máme k dispozici špičkový nástroj, který prokazatelně zvyšuje výkonnost firem o desítky procent, ale nemáme prostředky na to, abychom ho podnikatelské veřejnosti podrobně představili a osvětlili všechny jeho výhody a překonali všechny ty nesmyslné pověry, které se s moderními metodami řízení v myslích našich podnikatelů pojí."

Přitom i zkušenosti českých podnikatelů ukazují, že efektivní využití modelu přináší zvýšení konkurenceschopnosti a lepší hospodářské výsledky. A pokud existuje celosvětově uznávaný doklad o tom, že je firma dobře řízena a že dodává vynikající výrobky či služby, pak je to jednoznačně Národní cena kvality.

Do konce března mají ještě čeští podnikatelé možnost zapojit se do kompletního "velkého" programu Národní ceny kvality a získat nejen nástroj ke zlepšování, ale i nejprestižnější světové ocenění firmy. V průběhu roku pak můžou požádat o účast ve zjednodušených programech START a START plus. Všechny programy podporuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.

I na letošní rok připravuje AMSP ČR ve spolupráci s Národním informačním střediskem podpory kvality několik zcela konkrétních akcí pro podnikatele a firmy k tomuto tématu. O aktivitách budou členové AMSP ČR včas informováni.

Více na www.narodnicena.cz a www.sokcr.cz

 logo NC  kvality ČR_1.jpg

Srovnavaci_studie_vitezu_narodnich_cen_USA_1.JPG

 graf_text_1_1.jpg

 


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.