Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Využijte naplno potenciál své firmy!

V dávných dobách se stovky alchymistů ve službách králů i menších velmožů snažily najít cestu k výrobě kamene mudrců a k přeměně běžných kovů ve zlato. Podobně se dnes všichni podnikatelé, vlastníci firem i manažeři v jejich službách snaží najít odpověď na otázku, jak přivést firmu v dalším roce k zase o něco lepším výsledkům, nebo je alespoň udržet v černých číslech (oblíbená rada: "vyměnit červenou tužku za černou" většinou nestačí).

Kdyby se podařilo najít univerzální návod, jak zvýšit ziskovost a efektivitu firmy, určitě by ubylo práce psychoanalytikům i gastrochirurgům. Přestože hledání tohoto návodu vypadá stejně bláhově, jako pátrání po tajemství kamene mudrců, něco, co se mu velice blíží, se už najít podařilo. Bohužel, většina českých podnikatelů to neví. Tím návodem je Model excelence EFQM.

Řešení z praxe

Model excelence EFQM model vznikl z potřeby velkých evropských firem, které na konci 80. let zjistily, že jim ujel vlak a že je válcuje japonská a americká konkurence (v té době ještě nikdo netušil, jak je bude válcovat o dvacet let později konkurence čínská). Největší koncerny sdružily prostředky i odborné síly, založily Evropskou nadaci pro management kvality (EFQM) a uložily jí jediný úkol: sesbírat nejlepší světové zkušenosti a vytvořit model řízení, který by Evropě vrátil konkurenceschopnost.  O tom, jak se splnění úkolu podařilo, svědčí nejlépe fakt, že dnes je model excelence EFQM využíván ve více než 30.000 evropských společností všech oborů a velikostí.
 

Schema_EFQM_modelu.jpg


Vedoucí pracovníci firem model nazývají "podnikatelskou kuchařkou", "mapou cesty k podnikatelskému úspěchu", nebo "návodem na řízení firmy". Model není zázračným samospasitelným nástrojem, jen zajistí, že na své cestě k business excelenci nezapomenete přidat nějakou ingredienci, nepřehlédnete nějakou odbočku či nestisknete chybné tlačítko.

Také čeští manažeři, kteří si práci s modelem vyzkoušeli, model oceňují: "Mám takový příměr. Čech si koupí hifivěž, vybalí ji z krabice a začne ji ladit. Až když je po hodině v koncích, tak si teprve vezme manuál. Místo toho, aby si za 20 minut manuál přečetl a pak během chvilky věž zprovoznil. A stejné je to s EFQM modelem. Můžete buď postupovat českou cestou a zkoušet všechny slepé uličky, nebo se můžete poučit z těch nejlepších metodik a dovedností, které jsou postavené podle zkušeností úspěšných firem,“ vysvětluje princip modelu  Lumír Al-Dabagh, ředitel slévárny Beneš a Lát, který svoji firmu přivedl k vítězství v Národní ceně kvality 2008 a k titulu Firma roku 2007.

Podrobný přehled o firmě

Co EFQM model přináší? Prostřednictvím otázek a "sebehodnocení" dokáže objektivně popsat firmu. V každé dílně, oddělení či pobočce poukáže na nedostatky a ukáže cestu k jejich odstranění. Při pravidelném používání dokáže sledovat trendy - kde se situace zlepšuje, kde stagnuje a kde se blíží katastrofa. Umožňuje v předstihu reagovat a odstraňovat hrozby. Základní myšlenka je jednoduchá: model se zeptá a management už jen zjišťuje, jestli je schopen na otázku dát pozitivní odpověď. Model manažerům pomáhá přemýšlet o firmě a vnímat ji jako ucelený systém. A pomocí sebehodnotící zprávy se na firmu podívat zvenčí.

Model EFQM posuzuje firmu podle 9 hlavních kritérií, které jsou rozděleny na 32 subkritérií, která v sobě zahrnují přibližně 300 položek – věcí, které je dobré sledovat či měřit. Je na zvážení vedení firmy, do jaké hloubky a komplexnosti ve využití modelu půjde. Model neříká přesně to, co je třeba dělat a jak to dělat. Říká, že aktivity společnosti musí maximálně odpovídat jejím vlastním potřebám a tyto potřeby pomáhá definovat.

"Není to pouhý seznam k odškrtávání položek, ale při vhodném užití spíše nabádá lidi, aby o své firmě přemýšleli a hledali nejlepší cesty k úspěchu. V dnešním světě většina lidí hledá nějaký "všelék", rychlou a jednoduchou odpověď. Model naopak vyzývá k přemýšlení, vede a inspiruje," vysvětluje jeho principy Vladimír Straka, předseda Sdružení pro oceňování kvality ČR, které v naší zemi organizuje Národní ceny kvality.

To nejdůležitější ale je, že model je vyzkoušenou a funkční cestou k podnikatelské úspěšnosti. Každá studie, která byla na téma EFQM modelu publikována, vždy potvrdila zlepšení výsledků firem používajících EFQM model o desítky procent (tržby, zisk, nárůst aktiv...), ve srovnání s firmami, které model nevyužívají.

Jednoduše díky podpoře MPO

Přes všechny pozitivní zkušenosti ze světa i od českých podnikatelů je EFQM model v naší zemi využíván minimálně. Příčin je několik: česká mentalita, která odmítá plánování a systém a upřednostňuje improvizaci, špatné zkušenosti s některými firmami, které různé "zázračné" systémy nabízely v minulosti a především neznalost možností, které "Model Excellence" skýtá. To není překvapením, pokud si uvědomíme, že v průzkumech dokonce ¾ českých podnikatelů přiznávají, že neznají vůbec žádnou moderní metodu řízení.

"Je zajímavé, že ačkoli v průzkumech naši podnikatelé přiznávají, že moderní metody řízení jsou pro úspěch v podnikání důležité, v praxi je používají velmi málo. Je to často dáno špatnou zkušeností s drahými poradci z minulosti a mylným přesvědčením, že tyto metody jsou přínosné jenom pro největší firmy," komentuje zkušenosti z průzkumů Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Začít s modelem pracovat je přitom poměrně jednoduché i pro menší firmu. Model je u nás - podobně, jako v téměř všech vyspělých zemích světa - základem hodnocení v Národních cenách kvality. Stačí se tedy do některého z programů Národní ceny kvality přihlásit a pracovníci neziskového Sdružení pro oceňování kvality už zájemci poradí, jak na to. A díky podpoře, kterou Národním cenám poskytuje ministerstvo průmyslu a obchodu, mohou čeští podnikatelé model aplikovat s minimálními náklady. Pokud některá firma ještě s moderními metodami řízení nemá žádné zkušenosti, nebo si chce funkčnost modelu nejprve vyzkoušet, může využít zjednodušené programy START a START Plus.

"Skoro to vypadá, jako by české firmy nechtěly zvyšovat své zisky," diví se Vladimír Straka. "Samozřejmě víme, že účast v Národních cenách kvality a aplikace EFQM modelu není nic triviálního.  Mění ve firmě některé tradiční a zaběhnuté postupy, vyžaduje po vedoucích pracovnících vizi, přípravu strategie a také práci a čas. Ale výsledky jsou jednoznačně pozitivní, firma se mění k lepšímu," dodává Straka.


Vysledky_EFQM_modelu_podle_studie_univerzity_v_Leicesteru.jpg


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.