Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Výroční průzkum a analýza českého exportu: Exportéři kapacitně na hraně

Českému exportu dominují země EU, ale firmy posilují rovněž v USA a stále sází na trhy SNS. Podniky elimininují riziko rozšířením počtu exportních teritorií. Od státu očekávají v jednotlivých zemích fyzické zastoupení, téměř třetina exportérů využila služeb CzechTrade, který je nejvyhledávanějším nástrojem státní exportní podpory. Největší brzdou se začíná stávat přílišná regulace a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Vyplývá to z výsledků průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který se připravoval ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a agenturou na podporu exportu CzechTrade. Současně AMSP ČR předkládá aktuální Analýzu exportu ČR

Letošní výzkum, který prováděla agentura IPSOS na vzorku 500 malých a středních exportérů, potvrdil, že malé firmy mají nebývalou chuť rozšiřovat vývozní destinace, polovina z nich vyváží do šesti a více zemí. Hlavní překážkou na rozdíl od minulosti již ale nejsou náklady ani neznalost prostředí, ale firmám vadí umělé regulace, rostoucí byrokracie a poprvé se objevuje vážná hrozba nedostatku pracovní síly.

 

Potvrzuje se dlouhodobý trend růstu zájmu o severoamerické teritorium (v rámci AMSP ČR je to zejména trh USA), potvrzuje se ale rovněž dlouhodobě silná vazba našich podnikatelů na trhy SNS, a to navzdory klesající poptávce v Rusku. Oproti předchozímu roku exportuje do těchto zemí o 7 % více firem.

 

Malé a střední firmy naopak příliš nevyhledávají podnikatelské mise, ale vyžadují cílenou marketingovou podporu, koncentrovaný informační servis a exportní pojištění.

 

Z šetření jednoznačně vyplynulo, že firmy považují státní podporu exportu za důležitou. „Podpora malých a středních podnikatelů je pro stát klíčová. Snažíme se poskytnout firmám dostatečné zázemí, které jim usnadní vstup na zahraniční trh. Podle výzkumu nevyužívá tuto pomoc jen necelá pětina exportérů. Toto číslo jednoznačně ukazuje, že má státní politika podpory exportu velký význam,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

Téměř třetina všech malých a středních exportérů využila služeb CzechTrade. Menší a střední podniky oceňují zejména fyzickou přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. Až 60 % dotazovaných podniků si cení know-how, 26 % navíc hodnotí pozitivně také znalost obchodních kontaktů. Pro menší podnikatele, kteří se chtějí zorientovat v cizím teritoriu, je CzechTrade coby nekomerční subjekt důvěryhodným a finančně dostupným partnerem. Většinou mají podniky zájem o pomoc s marketingovými aktivitami, volbou správné komunikační strategie a také o exportní pojištění. Celkem 86 % všech firem, které už s CzechTrade mají zkušenosti, plánují jeho služby využívat i nadále. Polovina zákazníků využívá služeb centrály, třetina se spoléhá kromě centrály také na zahraniční kanceláře,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

 

Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR, shrnuje výsledky průzkumu a exportní analýzy: „Tuzemští exportéři zažívají nejlepší období od světové krize. S výjimkou Ruska rosteme prakticky na všech trzích, výsledky našich vývozců v Německu, Velké Británii nebo v USA jsou natolik dobré, že je otázkou, jestli budeme schopni na ně v příštích letech navázat. Firmy začínají mít problém se zajištěním výroby a trh práce v tomto nevěstí nic dobrého. Díky dobrým úrokovým sazbám mají podniky rovněž chuť investovat, ale to vše ztrácí smysl, pokud nebudeme schopni garantovat personální kapacity.“

Tiskovou zprávu AMSP ČR naleznete zde:
TZ_2016_06_23_Exporteri_kapacitne_na_hrane.doc TZ_2016_06_23_Exporteri_kapacitne_na_hrane.doc (109,00 KB)
 

Výroční průzkum českého exportu ke stažení zde:
Pruzkum_EXPORT.pdf Pruzkum_EXPORT.pdf (971,05 KB)


Analýza českého exportu ke stažení zde:
Analyza_exportu_2015_16.pdf Analyza_exportu_2015_16.pdf (395,19 KB)


TZ MPO a CzechTrade ke stažení zde:
 TZ_2016_06_23_MPO_CzTrade_Firmy_povazuji_statni_podporu_exportu_za_efektivni.docx TZ_2016_06_23_MPO_CzTrade_Firmy_povazuji_statni_podporu_exportu_za_efektivni.docx (192,53 KB)




 


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.