Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


TAB Board CZ – Podnikání před a po „krizi“ (4/5)

Tisíce stránek a mnoho knih bylo napsáno na téma „Jak podnikat po krizi“. Každý druhý podnikatel si stěžuje, že je krize (anebo nedávno byla) a že se teď těžko podniká. Přesto existuje celá řada firem, kterým se daří dobře, jejich business roste a žádné nářky od nich neslyšíme. Nejlepší cesta, jak se dostat mezi ty úspěšné, je nechat si od nich poradit. Cizí zkušenost (dobrá i špatná) je totiž vždy levnější než zkušenost vlastní.

                   Sn__mek1.PNG

Jak je to doopravdy s tou tisíckrát omílanou krizi? Jedná se skutečně o krizi, která po nějakém čase pomine a všem firmám se mávnutím kouzelného proutku začne dařit? Business poběží sám a podnikatelé budou jen sbírat ovoce svých úspěchů? Anebo je „krize“ pouze chybný výraz pro změnu. Zdá se, že druhá varianta je správně a že se tedy jedná o setrvalý stav:

  • Změnil se trh
  • Změnili se produkty a služby
  • Změnili se zákaznící
  • Změnili se zaměstnanci

 

Je tedy potřeba si položit otázku, jak se změnila moje firma a jak jsem schopen se této nové situaci schopen přizpůsobit (a nečekat na samospásný návrat blahobytu). Když se již dopracuji k poznání, že je potřeba dělat věci jinak, než před pár lety, objevuje se otázka, co tedy mám změnit. A s ní související obava, že něco ve svém podnikání změním, ale bude to v lepším případu neúčinné, v opačném případu to výkonnost mojí firmy zhorší.

V takové situaci je vhodné se poučit ze zkušeností těch majitelů firem, kteří již změny ve svém podnikání úspěšně provedli a dosahují prokazatelně lepších výsledků. Jednoduché pravidlo říká, že „když nevím, tak se zeptám“. Pro takové získávání zkušeností a rad jsou vhodná setkávání podnikatelů, kteří vzájemně sdílejí zkušenosti a pomáhají si adaptovat svoje podnikání na novou (post-krizovou) situaci. V angličtině pro to existuje velmi výstižný, ale obtížně přeložitelný výraz „peer advisory board“. To znamená strukturovaně vedená zasedání, na kterých si „sobě rovní“ účastníci vzájemně radí a sdílejí zkušenosti.

Skutečné správní orgány velkých firem aplikují princip diversity členů, tedy rozmanitosti z pohledu věkového, regionálního, genderového, atd., protože je ověřeno, že rozmanitost názorů objektivně pomáhá zvyšovat výkonnost firmy. Také tyto podnikatelské boardy jsou sestavovány z majitelů firem z různých odvětví, protože základní principy podnikání jsou stejné, ale rozmanitost pohledů pomáhá všem zúčastněným, stejně jako v boardu nadnárodní korporace.

Není tedy nic jednoduššího, než se poučit od těch podnikatelů, kteří se již se zmeněnými podmínkami vyrovnali, protože cizí zkušenost (dobrá i špatná) je totiž vždy levnější než zkušenost vlastní.

 

Více informací naleznete na webu či Facebooku.

Šimon Mastný, TAB Board CZ         tab_board.jpg


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.