Potírání švarcsystému – hon na čarodějnice nebo prostor pro korupci?
V AMSP ČR se množí dotazy k tomuto tématu, a to zejména v oblasti nejasností úpravy a výkladu metodiky Inspektorátu práce.
Stanovisko AMSP ČR:
- Úprava je nejasná – v metodice Inspektorátu práce jsou definovány jen INDICIE, které mohou být posuzovány jako švarcsystém /nelegální práce, tj. není jasně řečeno: toto je/není nelegální – jde o hon na čarodějnice, prostor pro korupci, cílem se jeví být zisk sankcí.
- Výše sankcí nejsou adekvátní a lze je považovat za výsměch OSVČ i firmám, pro některé to může být téměř likvidační. Stát přistupuje k represi ve chvíli, kdy nejsou nastaveny přijatelné podmínky k podnikání jinak a kdy sám není schopen se vypořádat se švarcsystémem na vlastní půdě (asistenti senátorů, poslanců apod.)
- Švarcsystém není nutno vnímat jen negativně – jde o práci, která je v ekonomice realizována a placena a točí se, což je dobře. Ano, neměla by to být práce soustavná (každodenní) , ale argumentace malým výběrem odvodů a daní je v neschopnosti tyto daně vybrat. Potírání švarcsystému není cestou a příjmy státního rozpočtu nezvýší.
- Jde o cestu, jak dát práci alespoň sezónně
- V ekonomice existují činnosti, které zkrátka lze nejlogičtěji vykonávat právě formou spolupráce živnostníka a firmy
- Činnosti se v určitých periodách opakují (ale neprobíhají kontinuálně, např. malíř pokojů u drobnější stavební firmy)
- Navíc dlouhodobá spolupráce je výhodná pro všechny straně (je drahé hledat nové a nové dodavatele určité služby či úkonů, jen aby se naplnila současná litera metodiky Inspektorátu práce (např. lektorská činnost, technické poradenství, ale běžně i obchodní zástupce pracující s provizí /v zahraničí, ale i u nás časté/)
- V kontextu stále rigidního zákoníku práce (sešněrování DPP, stále drahé propouštění zaměstnance apod.) si lze těžko představit permanentně zaměstnat někoho jen na občasnou činnost – dovedeno do absurdity: stát firmám v podstatě znemožňuje chovat se jako řádný hospodář, což současně požaduje zákonem.
- V zahraničí dobře funguje tato praxe, kdy si firma najme pracovní sílu v případě potřeby, kterou dočasně či sezónně (i opakovaně) potřebuje, a pak ji uvolní pro trh (Nizozemí, Británie). Bohužel nevyšší nezaměstnanost a sociální problémy jsou právě zemích s nejtvrdším zákoníkem práce (např. Španělsko)
- Zrušení švarcsystému nepřiměje firmy k přijetí OSVČ do zaměstnaneckého poměru (v době hosp.útlumu je riskantní, drahé a nelze flexibilně reagovat)
- Úprava je nejasná – v metodice Inspektorátu práce jsou definovány jen INDICIE, které mohou být posuzovány jako švarcsystém /nelegální práce, tj. není jasně řečeno: toto je/není nelegální – jde o hon na čarodějnice, prostor pro korupci, cílem se jeví být zisk sankcí.
- Výše sankcí nejsou adekvátní a lze je považovat za výsměch OSVČ i firmám, pro některé to může být téměř likvidační. Stát přistupuje k represi ve chvíli, kdy nejsou nastaveny přijatelné podmínky k podnikání jinak a kdy sám není schopen se vypořádat se švarcsystémem na vlastní půdě (asistenti senátorů, poslanců apod.)
Svarcsystem_metodika1.jpg (832,34 KB)
Svarcsystem_metodika2.jpg (646,11 KB)