Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Polsko vystřídalo ČR v čele žebříčku investorské atraktivity

Česká republika opustila po sedmi letech první příčku regionálního žebříčku, který mezi především německými podnikateli měří atraktivitu země pro investice, a žezlo předalo Polsku. Česko udělalo pramálo, aby si první pozici udrželo. Političtí představitelé musí rychle a intenzivně zapracovat na efektivnosti a předvídatelnosti zákonů, státní správy a veřejných zakázek.  Vyplynulo to ze společného průzkumu Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) a dalších 15 německých zahraničních hospodářských komor ve střední a východní Evropě, jehož závěry by zveřejněny v červnu 2013.

Zatímco posledních sedm let byla Česká republika především německými podniky označována za investorsky nejatraktivnější zemi v regionu, v posledním společném průzkumu ČNOPK s dalšími zahraničními hospodářskými komorami ve středovýchodní Evropě tomu tak již není. O nejvyšší příčku ji totiž připravilo Polsko. 

„Rozdíl je malý, ale pořád se jedná o rozdíl,“ uvedl na tiskové konferenci, kde byly výsledky průzkumu představeny, Hannes Lachmann, vedoucí oddělení firemní komunikace v ČNOPK. 

Ztráta prvenství není ale podle průzkumu způsobena tím, že by se Česko v očích zahraničních investorů propadlo, ale spíše tím, že udělalo pramálo proto, aby si tuto pozici udrželo. K situaci přispěly i úspěšné reformy v konkurenčních státech. 

„Zatímco Česko v mnohých oblastech, které jsou důležité pro investory, stojí na místě, jiné země v regionu ho začínají dohánět. To se týká především Polska a částečně i pobaltských států,“ vysvětlil změnu výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer.  

Příkladem může být podle jeho slov infrastruktura v České republice, která stále patří k nejlepším v regionu, ale kvůli chybějícím investicím se její konkurenční výhoda pomalu ale jistě snižuje. 

Efektivnost a boj s korupcí 

Průzkum, jehož se zúčastnilo více než 1.700 především německých podniků z 16 zemí střední a východní Evropy, se věnoval i dílčím kritériím, podle nichž atraktivitu zemí pro investory hodnotil.

Zatímco se Česku od zahraničních podnikatelů dostalo pochvaly za kvalitu a dostupnost lokálních dodavatelů či vysokou úroveň akademického vzdělání, země se prý rozhodně nemůže chlubit dostatkem odborných pracovníků, transparentností veřejných zakázek, právní jistotou či kvalitou a efektivitou veřejné správy.  

Zahraniční podnikatelé v této souvislosti poukazují především na zdlouhavou práci soudů a také na častou změnu zákonů. Výjimkou nejsou podle již citovaného Lachmanna ani případy, kdy úřady rozdílně interpretují již schválenou legislativu. 

Podobně ne příliš pozitivně je vnímán i boj proti korupci, kde zahraniční podnikatelé hůře hodnotí už pouze Slovinsko. 

„Náš průzkum zřetelně ukazuje, že političtí představitelé musí rychle a intenzivně zapracovat na efektivnosti a předvídatelnosti zákonů, státní správy a veřejných zakázek. Jinak Česko dříve či později předhoní jiné země,“ varoval Bauer. 

Jak ale zároveň zdůrazňuje, „přednosti České republiky z pohledu investorů stále ještě převažují nad problémy“. I z tohoto důvodu 84 % zúčastněných německých podniků nelituje, že se rozhodlo investovat právě zde.  

Pozitivně je pak hodnocena třeba i platební morálka či předvídatelnost hospodářské politiky.

 

Zdroj: Euractiv


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.