Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Podnikatelé netuší, co je TTIP. Eurozónu si naopak většina pochvaluje.

Tři čtvrtiny malých a středních exportérů neví, že během krátké doby budeme součástí největší obchodní dohody historie, tzv. Transatlantického, obchodního a investičního partnerství (TTIP), které má během několika málo let vytvořit z Evropské unie a Spojených států amerických největší bezbariérový trh zeměkoule. Vyplynulo to z ankety Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), kterou připravila agentura Ipsos. S více jak desetiletým odstupem exportéři současně velmi pozitivně hodnotí jednotný evropský trh.

Anketa byla prováděná v rámci akce Czech Business Weekend in New York, kterou AMSP ČR zviditelňovala české podnikatele v USA a zúčastnilo se jí 50 středně velkých exportérů. Výsledky ukázaly nejen to, že firmy se na klíčovou změnu v euro-americkém obchodě[1] nepřipravují, ale o chystané dohodě dokonce většina vůbec netuší. 74 % z dotázaných exportérů totiž odpovědělo, že neví o čem je řeč. Informace je překvapivější o to více, že exporty do USA jsou s meziročním růstem 26 % rekordní a podle nedávné analýzy AMSP ČR a Komerční banky překročí letos 100 miliard korun. Současně je Amerika pátým největším investorem v ČR a rovněž importy z největší světové ekonomiky do ČR lámou rekordy a rostou dokonce o 38 % ročně.

S ohledem na to, že se blíží finále euroatlantické dohody, to je zpráva znepokojivá, nicméně ne úplně překvapivá. Z malých a středních firem do USA exportuje zatím jen 13 % podniků a i když se podle našeho průzkumu chystá do Ameriky v nejbližší době vyvážet dalších 11 % středně velkých podniků, v součtu je to stále necelá čtvrtina. Je zřejmé, že ten, kdo do USA vyváží nebo o tom uvažuje, má o TTIP informace, zbytek firem ale nemá o transatlantické dohodě ponětí,“ komentuje výsledky ankety a průzkumu místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.

Z těch, kteří o TTIP vědí, přitom polovina spatřuje výhodu, druhá část dotázaných zatím větší přínos v chystaném partnerství nespatřuje. Za hlavní výhody považují firmy odstranění duplicity v rámci homologace výrobků na obou stranách Atlantiku, urychlení dodávek zboží a odstranění tarifů a celních bariér.

Anketa současně porovnávala, jak firmy vnímají s více jak desetiletým odstupem vstup do Eurozóny, který rovněž znamenal podstatné rozšíření možností obchodní a investiční expanze. Zde jsou výsledky poměrně jednoznačné, 73 % malých a středních exportérů vznik jednotného evropského trhu pomohl. 64 % podnikatelů spatřuje hlavní výhody společného evropského trhu ve snížení vývozní administrativy a tím i značnou redukci nákladů. Zajímavá je i informace, že téměř čtvrtině exportérů Eurozóna pomohla v rozšíření počtu zákazníků a cílových teritorií. Další výhodu spatřují naši podnikatelé v rychlosti, se kterou dokáží nyní obsluhovat evropské obchodní partnery.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu dodává: „Pokud má TTIP našim podnikatelům posloužit, což všichni očekáváme, potom není možné čekat, až jednotný trh vznikne. V té době totiž bude kobercový nálet na Ameriku ze všech evropských zemí, a kdo nebude připraven, bude stát opodál. Začít obchodovat s americkým partnerem není otázka dní, vztahy se budují několik měsíců nebo i let. Proto začínáme mobilizovat a zahajujeme s českými i zahraničními partnery celonárodní aktivitu spojenou s přípravou na TTIP“.

V rámci podpory exportu připravila AMSP ČR ve spojení s americkými donátory, rodinou Rausnitzů, moderní zázemí pro malé a střední firmy v USA, tzv. MeoHub, kam se po více jak roce příprav a výstavby celého obchodního a logistického centra přesunuly v září první vybrané podniky. Zájem o MeoHub je mimořádný, další kolo výběrového řízení se proto připravuje již na jaro 2016.

V rámci podpory investic se AMSP ČR zapojila s CzechInvestem do příprav prvního profesionálního investičního portálu, který mapuje české start-up firmy, popisuje ekosystém českého investičního a podpůrného prostředí a vytváří informační a pracovní platformu pro zahraniční investory. Web www.czechstartups.org vznikl za podpory IBM, Czech ICT Alliance a Rockaway. Portál byl na víkendové akci Czech Business Weekend in New York vysoce oceněn právě americkými investory, kteří dlouhodobě projevují zájem o investice do českých firem v oblasti nových technologií.


Tisková zpráva ke stažení zde:

TZ_2015_09_29_Podnikatele_netusi_co_je_TTIP.doc TZ_2015_09_29_Podnikatele_netusi_co_je_TTIP.doc (159,50 KB)

Anketa ke stažení zde:
TTIP_anketa_mezi_importery_a_exportery.pdf TTIP_anketa_mezi_importery_a_exportery.pdf (265,97 KB)


[1] TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership - Transatlantické dohody obchodu a investicích)

Jedná se o dohodu mezi Spojenými státy americkými a Evropskou unií, která si klade za cíl plně liberalizovat vzájemný obchod a investice. Vyjednávání o dohodě byla zahájena v červenci 2013. V tuto chvíli nelze dopředu určit přesný termín dokončení, cílem vlády prezidenta Obamy je ale ukončit vyjednávání do vypršení jeho mandátu. Očekává se, že dohoda o volném obchodu mezi EU a USA by byla nejvýznamnější bilaterální obchodní dohodou vůbec, a to jak ve smyslu objemu mezinárodního obchodu, který by podléhal jejím pravidlům, tak pokud jde o formativní vliv na pravidla mezinárodního obchodu.

Podle předpokladů a předběžných analýz by uzavření TTIP mohlo do roku 2027 zvýšit HDP Evropské unie o 0,5 % (a o 0,4 % HDP USA). V případě EU to podle propočtů Evropské komise znamená minimálně 86 miliard euro ročních příjmů navíc. Podle nezávislé dopadové studie zpracované londýnským Studie Centre for Economic Policy Research by zisky plynoucí z dohody mohly dosáhnout v případě EU mezi 68 – 119 miliardami euro ročně, pro USA 50 – 95 miliard euro ročně. Vývoz EU do USA by podle odhadů Evropské komise i Studie Centre for Economic Policy Research měl díky dohodě vzrůst až o 28 %, což znamená vývoz zboží a služeb zhruba v hodnotě 187 miliard euro. V některých segmentech, perspektivních i z hlediska České republiky, by nárůst mohl být velmi významný, např. export automobilů z EU do USA by mohl vzrůst až o 149 %. Z globálního pohledu by vývoz EU tím vzrostl přibližně o 6 %.


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.