Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Podnikání v ČR německé investory láká, vadí jim ale korupce a netransparentní veřejné zakázky

Převážně německé podniky působící v České republice stále hodnotí zemi jako nejatraktivnější lokalitu pro podnikání v regionu střední a východní Evropy. Pozitivně hodnotí členství Česka v EU, výkonné a motivované zaměstnance a místní dodavatele. Naopak vrásky na čele jim přidělává boj s korupcí, často neefektivní státní správa či problémy s transparentností při zadávání veřejných zakázek. Uvádí to průzkum, který zpracovala Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK).

„Hrozící nedostatek odborných pracovních sil, nejistota v právním systému a obecně nízká důvěra ve státní správu oslabují konkurenceschopnost českého hospodářství,“ řekl Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Podle nejnovějšího průzkumu ČNOPK, který pravidelně vychází již od roku 1999, většina oslovených převážně německých podniků působících v České republice, je se svým rozhodnutím podnikat v Česku spokojena. Českou republiku hodnotí dokonce jako nejatraktivnější lokalitu ve střední a východní Evropě a dávají ji přednost i před rychle rostoucími zeměmi jihovýchodní Asie, jako je například Čína. 

„Rychlý odliv německých podniků z České republiky do jihovýchodní Asie v dohledné době zřejmě nehrozí,“ tvrdí zástupci ČNOPK. 

Důvodem může být i to, že dvě třetiny oslovených pohlížejí na aktuální ekonomickou situaci v Česku jako na dobrou či uspokojivou. Pouze devět procent s tímto tvrzením nesouhlasí a stav českého hospodářství hodnotí negativně. Na druhou stranu oproti loňskému roku tento názor sdílí o 10 % více firem. 

Zlepšení hospodářské situace pak podle průzkumu očekává 14 % podniků, což ve srovnání s rokem 2012 znamená nárůst o pět procentních bodů, avšak oproti roku 2011 pokles o 32 %. 

Více jak polovina respondentů počítá se stabilními podmínkami a více než třetina očekává další úpadek.  

Nálada české společnosti

Pozitivnímu hodnocení se ze strany převážně německých podniků a dalších firem, jež jsou aktivní v česko-německé hospodářské spolupráci, dostalo především členství České republiky v EU. Se zavedením společné měny euro by souhlasilo 52 % (38 % je proti).

Podle Hannese Lachmanna, vedoucího oddělení firemní komunikace ČNOPK, se to dá vysvětlit tím, že mezi respondenty nebyli pouze Němci, ale i ředitelé a manažeři původem z Česka. „Odráží se v tom tedy i nálada české společnosti vůči EU,“ vysvětlil EurActivu a dodal, že v roce 2010 členství České republiky v eurozóně podporovalo více než 80 % dotázaných. 

Tento pokles společně s rostoucím podílem osob, který se k této otázce nechce aktuálně vyjadřovat, nebo neví, jaký postoj zaujmout, mohou podle jeho slov způsobovat obavy z hospodářského vývoje v eurozóně. 

Dobré hodnocení od oslovených investorů se dále dostalo výkonným, motivovaným a kvalifikovaným zaměstnancům či místním dodavatelům. Na druhou stranu, jak ČNOPK dlouhodobě poukazuje, česko-německé firmy si stěžují na nedostatek odborně vzdělané pracovní síly. 

„Dosud byli právě zaměstnanci jednou z hlavních předností České republiky pro německé investory. Budoucnost už ale tak růžově nevypadá: zatímco úroveň akademického vzdělávání byla v průzkumu hodnocena převážně pozitivně, pohybovalo se hodnocení odborného vzdělávání a dostupnosti odborných pracovníků pouze okolo průměru,“ uvedl Lachmann. 

Hrozba konkurenceschopnosti

Průzkum rovněž odhalil, co respondenty podnikající v České republice nejvíce znervózňuje. V první řadě se jedná o nedostatečný boj s korupcí a hospodářskou kriminalitou v zemi a špatné hodnocení se dostalo i netransparentnímu zadávání veřejných zakázek či fungování státní správy. 


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.