Zavedení 4 základních registrů od 1.7.2012 aneb Revoluce na úřadech má ušetřit nervy i miliardy
Od 1.7.2012 se spouští obří projekt elektronizace úřadů. Úředníci budou sdílet informace o obyvatelích, obchodnících, pozemcích a budovách a lidé nebudou muset obíhat úřady a dodávat tzv. referenční údaje. Základní registry veřejné správy jsou jedním z páteřních projektů e-governmentu u nás.
Jedná se o čtyři registry - ROB = Registr obyvatel, ROS = Registr osob, RUIAN = Registr územní identifikace adres a nemovitostí, RPP= Registr práv a povinností - v nichž budou uložena veškerá základní data (takzvané referenční údaje), která veřejná správa potřebuje pro svou činnost. Jednak se konečně zkonsolidují data a jednak konečně přestane roztříštěnost a opustí se princip “každý si to stejně dělá jak chce a ono to pak nějak dopadne”.
Za Registr osob, který se týká firem živnostníků, orgánů veřejné moci apod. bude zodpovědný Český statistický úřad (ČSÚ).
O provoz základních registrů (ZR) se stará a nadále starat bude Správa základních registrů jakožto organizace zřízená a podléhající MV ČR. Správa základních registrů ale není a nebude vlastníkem dat. Ti jsou rozděleni takto:
- ROB (registr obyvatel) – MVČR
- ROS (registr osob – firmy, živnostníci, orgány veřejné moci atd.) – ČSÚ
- RUIAN (registr územní identifikace, adres a nemovitostí) – ČUZK
- RPP (registr práv a povinností – kdo má jaký přístup k datům v registrech) – MVČR.
ZR mají zajistit, že orgán veřejné moci (OVM), prakticky úředník, nebude mít právo po občanovi chtít tzv. referenční údaje, tj. ty, které si může najít vč. jména a příjmení. Prakticky by mělo stačit číslo OP. Tím by se měla komunikace s úřady zrychlit a zjednodušit. Podle propočtů MVČR zabere dneska 60% času získávání a ověřování dat. To má být úspora od 1.7.2012. Ovšem pozor - V žádném případě to neznamená, že se budou zkracovat lhůty na vyřízení! To MVČR odmítlo.
Do registrů budou mít přístup zatím jen úřady, jednotliví úředníci na základě práv definovaných v RPP. Má se zamezit tomu, aby mohl úředník zjišťovat data o libovolném občanovi. Občan bude mít také právo jednou do roka bezplatně získat přehled, kdo na něj hledal jaké informace. Dneska to je naprosto neřízené.
Nedokážeme odhadnout, které situace v životě firmy budou prubířským kamenem základních registrů. Obecně cokoli, co je vedeno ve správním řízení. Mimo to jakékoli platbě z peněz úřadu musí předcházet ověření příjemce (firmy nebo osoby) v ZR.
V pilotním provozu byl základní registry spuštěny od 1.4.2012 na několika úřadech, ovšem obavy jak úředníků, tak podnikatelů z kolapsu systému přetrvávají. Další otázkou zůstává ochrana citlivých dat a sdílení informací mezi soukromými firmami a státní správou. „Pokud je velký objem informací soustředěn na jednom místě, podstatně se tím zvyšuje riziko jejich zneužití“, uvádí právník Jan Vobořil ze Sdružení IuRe. Mnohé problémy podle něj nelze vůbec předvídat a projeví se až při provozu.
AMSP ČR tento krok dlouhodobě sleduje a vítá ho jako nástroj ke snížení administrativy, nicméně se obává nedostatečné připravenosti systému ke spuštění a možného úniku citlivých dat.