Minimální mzda pro řidiče
Pod hrozbou sankcí již vyžaduje dodržování směrnice o vysílání pracovníků a řádnou výplatu minimální mzdy zahraničním řidičům mj. Německo, Francie, Rakousko a Itálie. Německý zákon MiLoG požaduje vyplácení plošné minimální mzdy ve výši min. 8,50 EUR na zaměstnance provozující tranzit, kabotáž a mezinárodní přepravu na území Německa. Na tranzit bylo uděleno moratorium po dobu probíhajícího řízení Komise vůči Německu o porušení unijního práva, tzv. infringementu.
Francouzský zákon Loi Macron uplatňuje minimální mzdu ve výši 9,67 EUR a vztahuje se na kabotáž a mezinárodní dopravu, nikoli na tranzit. Obavy vyvolává mj. požadavek na stálého zástupce vysílající firmy se sídlem ve Francii. Francie připravila formulář pro speciální osvědčení o vyslání pro dopravce s maximální dobou platnosti 6 měsíců (bez ohledu na počet vyslání a dopravních operací). V případě, že dopravce nebude mít osvědčení o vyslání ani zástupce na území Francie, hrozí sankce ve výši až 2000 EUR za každého řidiče.
Minimální mzda v Rakousku pro dopravní sektor se liší mj. dle praxe řidiče a velikosti vozu od 8,27 EUR/h do 10,22 EUR/h, zákon se nevztahuje na tranzit. V případě nedodržení stanovených povinností bude firma čelit pokutám až 50 000 EUR za zaměstnance či zákazu poskytování služeb v Rakousku na dobu 1 – 5 let.
V Itálii mají zahraniční firmy povinnost ohlašovat vysílání pracovníků s platností od 26. prosince 2016 a mj. určit kontaktní osobu s trvalým bydlištěm na území Itálie pro spolupráci s úřady. Pravidla se nevztahují na jednorázové cesty (nakládka/vykládka) a tranzit. Výše minimální mzdy je v Itálii stanovena zvlášť pro každý sektor a obor výkonu práce. Za nedodržení povinností hrozí sankce v kumulované výši až 150 000 eur.
Také Nizozemí vyžaduje aplikaci směrnice o vysílání pracovníku na sektor dopravy, nicméně jen v případně kabotáže a notifikační povinnost bude vymáhána od 1. 1. 2018.
Komise již spustila infringement vůči Německu a Francii a nově ho zahájila s Rakouskem. Řízení EU Pilot (předstupeň infringementu) je spuštěno vůči Itálii. Komise nyní připravuje silniční legislativní balík, který lze očekávat 31. května. Komise v něm hodlá problematickou otázku aplikace směrnice o vysílání pracovníků na oblast dopravy vyřešit. Více informací v článcích a rozhovoru zde, zde a zde.
Zdroj: SP ČR