Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Konec šikany malých firem od korporací

Totální porážka Hyundai od svých bývalých dealerů, jejichž právní a procesní postup koordinovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), má v tuzemském podnikatelském prostředí zcela zásadní význam. Soudy všech instancí jednoznačně potvrdily, že velké korporace si nemohou dělat se svými obchodními partnery co se jim zlíbí a malé firmy před nimi nemusí stát s čepicí v ruce.

Malé firmy vítězí nad nadnárodní korporací 5:0. I tak lze vyhodnotit v pořadí pátou porážku Hyundai od svých bývalých dealerů, a to rozhodnutím Vrchního soudu v Praze z minulého týdne. Ten tak s konečnou platností zamítl odvolání Hyundai a definitivně tak potvrdil, že praktiky Hyundai Motor Czech (HMCZ) vůči svým prodejcům jsou neakceptovatelné. Rozhodnutí, proti němuž není odvolání, navázalo na již dřívější rozhodnutí Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR a dále soudů první a druhé instance, které všechny daly za pravdu nezávislým prodejcům, jež se postavili před dvěma roky proti šikanózním praktikám dovozce automobilů HMCZ.

 

AMSP ČR vyslyšela žádosti o podporu od svého člena, Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai ve věci sporu bývalých dealerů s importérem HMCZ. Politika HMCZ postavila více jak polovinu dealerské sítě do situace, kdy museli prodejci ukončit spolupráci s HMCZ, neboť se většina z nich dalším prodejem vozů vystavovala velkým právním rizikům. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zahájila koordinaci celé sporu na několika úrovních. Zabezpečila jednotný postoj a právní postup postižených dealerů. Současně asociace vytvořila jednotné právní zázemí, zajistila účetní audity a zahájila jednání se zainteresovanými stranami.

 

Prvním krokem byla snaha celý spor urovnat, nicméně zástupci HMCZ neprojevili sebemenší snahu vyřešit spor smírem a vše tak musely řešit příslušné soudy. Ty postupně uznaly nejen to, že odstoupení dealerů od smlouvy s Hyundai bylo zcela v pořádku, neboť díky trvalému zneužívání dominantního postavení dovozce neměli jinou možnost, ale soudy zcela smetly ze stolu i další postup společnosti Hyundai Motor Czech, která v rámci zastrašovacích praktik využila toho, že drží blanco směnky a vůči jednotlivým dealerům začala po jejich odstoupení od smlouvy vyžadovat   absurdní pokuty v řádech milionů korun za porušení obchodních smluv, aniž by dealeři fakticky cokoliv dlužili. Právními kličkami tak HMCZ de facto ze dne na den vytvořila ze svých prokazatelných věřitelů dlužníky v řádu jednotek až desítek milionů korun. Soudy všech instancí nároky Hyundai neuznaly a považují je jako zcela bezdůvodné.

 

Rozhodnutí soudů všech úrovní a zamítnutí všech odvolání HMCZ považuje AMSP ČR za průlomové rozhodnutí, které jasně sděluje všem velkým a nadnárodním firmám, že vztahy s malými obchodními partnery musí být vyvážené. Stejně tak je to velký impuls pro menší firmy, které se cítí od velkých šikanovány, že má smysl jít do soudního sporu a že je velká šance na celkový úspěch.

 

Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR k tomu uvádí: „To, co si dovolila Hyundai v České republice, je naprosto nevídané. Udělat něco podobného česká firma v Jižní Koreji, je z toho mezinárodní skandál. Zde si HMCZ dělá z našeho podnikatelského prostředí trhací kalendář a zástupci vlády a parlamentu, na které se postižení dealeři obrátili jako první, místo jasné reakce strčí hlavu do písku, aby neohrozili významného investora. O to více si ceníme nestrannosti všech soudů, které se nenechaly ovlivnit kampaní významné nadnárodní firmy.“

 

Předseda AMSP ČR současně dodává: „Pro nás je to velmi důležité vítězství, které má pro malé firmy mimořádný význam. Každá velká firma si musí nyní velmi dobře rozmyslet, jaké obchodní praktiky bude vůči malým podnikům používat. Prokázali jsme, že i když velká korporace používá zastrašovací metody, nasazuje do sporu nejlepší právníky, chrastí miliardami, objemem investic a platí si nákladné PR kampaně, může malá firma uspět.“

 

Bohumil Boura, předseda představenstva Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai, celý spor shrnuje: ,,Jsem moc rád, že jsme se s pomocí AMSP ČR dočkali spravedlnosti. Prošli jsme si za téměř tři roky díky Hyundai Motor Czech opravdovým peklem, které bylo pošlapáním veškeré etiky podnikatelského prostředí. Věřím, že naše vynaložené úsilí přispěje k nastavení nediskriminačních partnerských podmínek nejen stávajícím dealerům Hyundai a dalším prodejcům automobilů, ale pomůže i všem menším podnikům obchodujícím s velkými společnostmi.“

Tiská zpráva ke stažení zde:
TZ_01_24_2017_Hyundai_WEB.doc TZ_01_24_2017_Hyundai.doc (95,50 KB)


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.