Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Jak prosadit na trhu domácí výrobky?

Zákazník v českých obchodech má dnes na výběr nesmírně široký sortiment zboží velice různorodé kvality. Pokud se řídí jen cenou, má situaci jednoduchou. Pokud ho ovšem zajímá i kvalita – a chválabohu takových zákazníků postupně přibývá -  má jen velmi omezenou možnost volby: může se řídit renomovanou značkou, osobní zkušeností, nebo doporučením od přátel. Zcela však v takovém případě přehlédne výrobek malé, nebo relativně nové firmy – renomovanou značku nemá a zkušenost chybí.

Ceska_kvalita.gif                                         Ceska_kvalita.gif                                   Ceska_kvalita.gif

Tato situace nahrává zavedeným dodavatelům a velice komplikuje život malým anebo novým výrobcům, kteří se pak velmi obtížně prosazují na trhu. Buď musí masivně investovat do reklamy - což jejich zboží prodraží - nebo čekat léta na to, až zákazníci zjistí, že dodávají za dobrou cenu a ve špičkové kvalitě. Navíc mají problém vůbec dostat své zboží do nabídky obchodů, protože nedůvěřivý bývají i obchodníci. Tato situace výrazně omezuje možnosti kvalitní domácí produkce uspět na českém trhu v konkurenci globálních konkurentů, kteří díky své ekonomické síle trh válcují masivní reklamou.

Neustále z médií slýcháme, že česká ekonomika je exportně orientovaná. Je to pravda, ale přesto více než třetinu jejího výkonu tvoří domácí poptávka. A zatímco možnostem zvyšování exportu je věnována velká pozornost, domácí poptávka zůstává - snad s výjimkou potravin - poněkud stranou. Přitom všechny země světa se veřejně či skrytě snaží, aby domácí zákazníci utráceli své peníze za zboží "svých" firem, protože tak zlepší obchodní bilanci, udrží zaměstnanost a zvýší daňové příjmy.

V poslední době – alespoň podle průzkumů – začínají zákazníci dávat domácímu zboží přednost. Jde ale "pouze" o začínající trend, kdy si zákazníci uvědomují, že je v jejich zájmu podpořit domácí firmy, ale zatím to v masivním měřítku nedělají. Důvodem bývá cena: kvalitní české výrobky nemůžou konkurovat asijské nekvalitní produkci, a i když jsou při stejné kvalitě cenově výhodnější, než zboží od věhlasných značek, náročnější zákazník dává přednost zahraniční konkurenci. Přeci jen má pocit, že mu poskytují větší jistotu.

V zahraničí, zejména ve vyspělých ekonomikách, ale našli způsob, jak může výrobce přesvědčit své zákazníky, o kvalitě svých výrobků a služeb. Je to nezávislé ověřování kvality, které provádí spotřebitelské organizace, cechy a sdružení a na jeho základě udělují značky kvality.

Toto nezávislé značení mnohdy ohrožuje monopol "renomovaných" výrobců, proto se mnohé firmy pokusily značení kvality znevěrohodnit, když na výrobky začaly umisťovat různé pseudoznačky, které negarantovaly vůbec nic. Typickým příkladem jsou značky některých supermarketů.

Aby se zabránilo devalvaci významu seriózních značek kvality a aby se ztížila pozice různých podvodníků, vznikl v roce 2002 vládní Program Česká kvalita. Organizace, které značky udělují, získaly možnost požádat o členství v programu a ověřit věrohodnost svého značení. Pokud splní náročná kritéria, můžou ke své značce – jako důkaz její důvěryhodnosti – připojovat i logo Česká kvalita. Zákazník tak na první pohled odliší seriózní značky od těch, které nic neznamenají.

"Chceme odlišit výrobky, které mají v daném segmentu a cenové hladině špičkovou kvalitu. A to není možné bez tvrdě nastavených kritérií," vysvětluje Jan Taraba, ředitel Národního informačního střediska podpory kvality. "Naším cílem je zajistit, aby se měl spotřebitel podle čeho orientovat, pokud chce nakoupit skutečně kvalitní zboží. A tím nejlepším vodítkem jsou bezpochyby značky v Programu Česká kvalita."

Kritéria, která Řídící výbor značkám v Programu Česká kvalita nastavil, jsou skutečně tvrdá. K těm základním patří požadavek na nadstandardní kvalitu, ověřování nezávislou akreditovanou zkušebnou, kontrola dodržování kvality ve výrobě a v obchodní síti a ověřování spokojenosti zákazníků. Pokud výrobek či služba ve kterémkoli z parametrů nevyhoví, je oprávnění užívat značku odebráno.

Podle průzkumu, který provedla agentura Aspectio, jsou takovému značení čeští spotřebitelé nakloněni. Výsledky ukazují, že Českou kvalitu zná 44% dotázaných a z nich celých 83% ji považuje za spolehlivou garanci kvality zboží. Označení ale může pomoci prodejnosti výrobku i v případě, kdy zákazník program nezná: u 75% respondentů vzbuzuje i pouhý název Česká kvalita důvěru a 73% dotazovaných by dali takto označenému výrobku při nákupu přednost. To je jistě silný vzkaz pro české výrobce, aby se o získání značky ucházeli.

Problémem tedy není nedůvěra spotřebitelů ke značkám kvality, ale malá známost programu a také malý počet výrobků, které jeho logo nesou. To je potřeba napravit větší prezentací výhod programu českým firmám i lepší propagací u spotřebitelů.

Program Česká kvalita dnes sdružuje již 20 značek, které byly uděleny dlouhé řadě výrobků a služeb z rozličných oborů. Prakticky každý výrobce, nebo dodavatel služby, zde může najít značku, která mu pomůže dokázat zákazníkům, že jeho produkty mají skutečně špičkovou kvalitu.


Graf_duvera_v_oznaceni.jpg


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.