Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Francie je nejdůležitějším obchodním partnerem, se kterým nemáme společnou hranici

Exportní fórum pro malé a střední podniky 2015, pořádané Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) v rámci Dne podnikatelů ČR 3.11.2015, bylo letos zaměřeno na Francii. Analýza AMSP ČR, jejímž partnerem je Komerční banka, ukázala, že Francie je hned po našich sousedech nejvýznamnějším ekonomickým partnerem, a to jak s ohledem na přímé obchody, tak investice.

Analýza AMSP ČR ukazuje, že export do Francie roste zatím největším tempem v historii (17,8%) což je více než je míra růstu všech našich exportů (13,1 %). Jen v roce 2015 celkový vývoz do Francie dosáhne hodnoty téměř 200 miliard korun, čímž si Francie upevní pozici čtvrtého nejvýznamnějšího exportního partnera, s podílem 5,15% na celkovém vývozu.

Společně s USA, Francií a Itálií, se drží Francie s podílem 5,5 % ihned za Německem (19 %) i s ohledem na podíl exportu na bázi přidané hodnoty. Pro malé a střední podniky to znamená, že ve Francii můžeme realizovat obchody se solidními cenami, a Francie tím pro nás není typickou tranzitní, tzv. reexportní zemí. Skladba exportovaného sortimentu je vyvážená, žádná z komodit nemá více jak čtvrtinový podíl, nejvíce vyvážíme produkty z odvětví automobilového průmyslu, s celkovým podílem 23 %, následují kancelářské stroje a zařízení k automatickému zpracování dat a služby, každé ve výši 10 %.

Stejně intenzivně jako export roste i import z Francie, a to o 13,1 %, což je těsně nad růstem celkových importů (12,2 %).

Francie je historicky rovněž čtvrtým největším investorem v ČR, přičemž hodnoty francouzských investic v ČR jsou v celkovém součtu vyšší než investice americké a jsou přibližně třetinové vůči celkovému německému kapitálu investovaném v ČR. Celkový počet francouzských firem v ČR je přibližně 500.

Francouzští investoři jsou pro nás zajímaví, protože se v současné době orientují na projekty s vysokou přidanou hodnotou. Ať již jde o firmy z oborů jako je letectví, nebo tradiční obory jako je automobilový průmysl, mají zájem rozvíjet design a vývoj včetně prototypování a nové koncepty výroby jako například Industry 4.0, tedy nové úrovně průmyslové výroby,“ říká Karel Kučera, generální ředitel agentury CzechInvest. „Na místě je určitě i zmínka o francouzské spoluúčasti na jednom z nejvýznamnějších investičních projektů – automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile v Kolíne,“ dodává.

Předseda AMSP CŘ Karel Havlíček vidí další spolupráci mezi českými a francouzskými firmami optimisticky: „Vzájemný obchod a investice rostou nebývalým tempem a poslední měsíce naznačují, že zažité obavy našich firem s ohledem na spolupráci s francouzskými partnery jsou minulostí. France se stává nejvýznamnějším obchodním partnerem ČR ze zemí, se kterými nemáme společné hranice.“

„Dvouciferný růst vzájemného obchodu mezi ČR a Francií vychází nejenom z historicky silných ekonomických vazeb, ale i kulturní blízkosti a v neposlední řadě i bankovní podpory. Uplatnění českého exportu na francouzském trhu například výrazně usnadňuje silná provázanost mezi Komerční bankou a mateřskou Société Générale. Tato skutečnost zvyšuje vývozní a investiční možnosti českých firem v zemi galského kohouta, ale funguje přirozeně i opačným směrem,“ uvedl Radek Basár, zástupce výkonného ředitele pro Marketing a Komunikaci v Komerční bance.

Jaroslav Hubata-Vacek, ředitel Francouzsko-české obchodní komory, která společně s AMSP ČR toto exportní fórum spolupořádala, k tomu dodává: „Pro každou malou a střední firmu je vždy méně riskantní a méně nákladné se pohybovat v kulturně i geograficky blízkém prostředí. Francouzský trh je druhý největší v Evropě a pro české podnikatele skýtá do budoucna velký a doposud nevyužitý potenciál. Příklady firem jako Linet, TESCAN, Alukov nebo PBtisk dokazují, že po překonání počátečních nedorozumění či překážek, může být úspěch na francouzském trhu zásadní pro jejich další růst a rozvoj.“

Setkání proběhlo za podpory Velvyslanectví Francie v Praze, a za osobní účasti francouzského velvyslance Jean-Pierra Asvazadouriana. Více jak 80 podnikatelů diskutovalo s nejvýznamnějšími českými exportéry nebo francouzskými investory v ČR jakou zvolit obchodní taktiku, jak vyjednávat o vstupu cizího kapitálu do našich firem nebo jak financovat naše aktivity ve Francii.


Analýza a tisková zpráva ke stažení:

Analyza_obchodnich_a_investicnich_aktivit_mezi_CR_a_Francii_AMSP_CR.pdf Analyza_obchodnich_a_investicnich_aktivit_mezi_CR_a_Francii_AMSP_CR.pdf (375,53 KB)

TZ_2015_11_03_Analyza_Francie_final.doc TZ_2015_11_03_Analyza_Francie_final.doc (114,50 KB)

OHO_4391_1.jpgÚvodní slovo - Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR

IMG_8951_1.jpgPřivítání účastníků francouzským velvyslancem Jean-Pierrem Asvazadourianem

OHO_4512_1.jpgConstantin Kinský, předseda Francouzsko-české obchodní komory

IMG_9006_1.jpg
Jaroslav Klíma, předseda představenstva TESCAN ORSAY HOLDING, a.s.

OHO_4440_1.jpg
Francouzským velvyslanec Jean-Pierre Asvazadourian


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.