Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Firmy se čím dál více strachují o bezpečnost svých informaci

Firmy z oblasti technologií, médií a telekomunikací se čím dál více soustředí na bezpečnost informací. Začínají ji dokonce považovat za základní obchodní otázku. K největším hrozbám přitom patří nové technologie a zaměstnanci, kteří je využívají.

Jak ukázaly poslední týdny, kdy hackeři napadli webové stránky některých českých bankovních institucí a zpravodajských portálů, kybernetická bezpečnost se stává tématem, jímž se firmy musí stále více zabývat.

Společnosti v oblasti technologií, médií a komunikací jsou si nejrůznějších hrozeb vyplývajících z užívání kybernetických systémů vědomi. Jen málokdo ale považuje svoji firmu za zranitelnou, 88 % vedoucích pracovníků firem v oblasti bezpečnosti je totiž podle nedávného průzkumu společnosti Deloitte přesvědčeno, že jejich společnost je proti vnějším kybernetickým rizikům dobře chráněna.

Tato sebedůvěra ale možná není realistická, více než polovina respondentů totiž zároveň uvedla, že jejich firma se za poslední půlrok setkala s nějakou bezpečnostní hrozbou a 7 % z nich mělo dokonce vážný dopad. Mohlo navíc dojít i k útokům, které společnosti nezaregistrovaly.

Hrozby pro kybernetickou bezpečnost přitom mohou plynout z různých oblastí. Na dvě třetiny dotázaných zástupců společností se nejvíce obává rizik, která může přinášet narušení bezpečnosti u třetích stran. Přes 60 % se pak domnívá, že ohrožení plyne z nového fenoménu „hacktivismu“. Ten propojuje politický aktivismus s hackerstvím.

Vlastní zaměstnanci

Riziko kybernetického útoku podle studie také značně zvyšuje nedostatečná informovanost vlastních zaměstnanců firem o bezpečnosti informací. Myslí si to dvě třetiny respondentů. „Zaměstnanci, kteří nejsou dostatečně informováni o bezpečnostních otázkách, mohou organizaci vystavit riziku tím, že hovoří o práci na veřejnosti, odpovídají na phishingové emaily a pouštějí do zařízení organizace neoprávněné osoby,“ vysvětluje v tiskové zprávě výsledky průzkumu advokát Ambruz & Dark/Deloitte Legal Štefan Šurina.

Technologické společnosti by proto podle Zdeňka Křížka z oddělení ICT poradenství a řízení rizik ve společnosti Deloitte měly investovat do školení a zvýšení povědomí svých zaměstnanců o bezpečnosti informací. Tím by se mohla snížit hlavně rizika vyplývající z nových technologií, hlavně v oblasti mobilních zařízení. Inovace v technologiích se totiž vyvíjí velmi rychle a firmy nemají dostatek času připravit se na s nimi spojená nová rizika.

Přes 70 % dotázaných považuje mobilní technologie a užívání vlastních mobilních zařízení v práci za stálý problém, jen polovina zahrnutých společností má ale pro používání mobilních telefonů specifická pravidla.

Hlavní překážkou pro zlepšení kybernetické bezpečnosti je pak nedostatek financí, uvedla to skoro polovina pracovníků firem. „Představuje to jeden z hlavních faktorů, který společnosti budou muset řešit, pokud chtějí zůstat o krok napřed před hrozbami,“ uvádí v tiskové zprávě Vlastimil Červený, senior manažer společnosti Deloitte.

Černý také připomíná, že každá společnost je z hlediska kybernetické hrozby zranitelná, stoprocentní prevence podle něj neexistuje. „Odvrácení útoků, respektive minimalizace jejich dopadů, vyžaduje včasné odhalení útoku a rychlou reakci. Pro veřejný a soukromý sektor to v konečném důsledku znamená, že musí prohloubit spolupráci a společně vybudovat efektivnější a flexibilnější systém reakce na útoky,“ říká Černý.

K tomu by mohl přispět v současnosti připravovaný zákon České republiky o kybernetické bezpečnosti. Kybernetická bezpečnost se v poslední době dostává i do hledáčku institucí EU. V lednu bylo za tímto účelem otevřeno centrum pro boj s kybernetickou kriminalitou.


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.