Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Exportní mašina Česko zpomaluje

Dobře promazaný stroj tuzemského exportu začíná přibržďovat. I letos sice ještě zvýšíme celkový vývoz, ale tempo růstu v posledních dvou letech kleslo o tři čtvrtiny. Tahounem je Německo a Francie, ale exporty klesají překvapivě do Polska a Číny, fiaskem je opět Rusko. Očekávání nenaplňuje zatím ani import, jehož míra růstu činí za prvních osm měsíců necelé procento. Po dvou třetinách roku je tak zatím mezinárodní obchod za očekáváním.  AMSP ČR předkládá v rámci Setkání lídrů českého exportu nejaktuálnější exportní data.

Analýza AMSP ČR porovnává data za poslední čtyři roky. Lze očekávat, že export České republiky poroste i v roce 2016, ale tempo jeho růstu trvale klesá.

Zatímco ještě na konci roku 2015 bylo tempu růstu meziročního exportu 7,5 %, po prvních čtyřech měsících 2016 již 5,1%, tak po osmi měsících je tempo růstu již jen 3,9 %. Pokud bychom měřili tempo meziročního růstu za prvních osm měsíců, potom za poslední dva roky poklesl růst našich vývozů dokonce z 15,4 % na 3,9 %.

Tahounem je stále Německo
, které roste za osm měsíců nadprůměrně, a to 5,5 %, výborně si vedou naši exportéři i do Francie, kde rosteme 6,0 %. Z TOP 5 exportních destinací se na hranici průměrné míry exportu drží ještě Velká Británie, která roste o 3,7 %.

„S exportním výsledkem do Německa se tak potvrzuje rčení kolující v českých průmyslových kruzích, tedy že jsme v podstatě další spolkovou zemí. Opatrnost a snaha o rozložení rizika je ovšem na místě, neboť již máme poměrně nedávnou zkušenost, že ve chvíli propadu německé ekonomiky, se výroba okamžitě nekompromisně stahuje „domů“ do Německa, a to zcela bez ohledu na finanční výhodnost. Ekonomické cykly jsou navíc neúprosné, jakkoli se nám to nemusí líbit“, komentuje Pavla Břečková, místopředsedkyně AMSP ČR.

Naopak pod očekáváním je Polsko, kam meziročně klesá vývoz, byť zatím jen o 0,9 %. Překvapivě ale klesá tempo exportů i do Číny, a to o výrazných 5,5 %, velmi špatná je naše exportní bilance v posledních několika letech s  Ruskem, kde po 30 % pádu za minulý rok, klesáme i letos, a to o dalších téměř 10 %. Zatímco ještě v roce 2013 byl export do Ruska ze 116 miliard korun, letos se odhaduje již jen na 70 miliard korun.

Ani míra importu ale zatím nenaplňuje očekávání našich dovozců. Zatímco za poslední kalendářní rok rostla míra importů o solidních 8,6 %, tak za prvních osm měsíců v roce 2016  byl meziroční růst dovozů již jen 0,6 %.

S ohledem na produktovou skladbu exportů stále posiluje automobilový průmysl, který dosahuje za poslední kalendářní rok již 55,5 %, naopak klesají polotovary a materiály.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu uvádí: „Růst našich exportů byl v posledních letech takřka famózní a bylo zřejmé, že dříve či později budeme muset ubrat plyn. Podle průzkumu naší asociace je zpomalení dáno rovněž tím, že naším exportérům chybí dostatek kvalifikované pracovní síly. Výrazně přitom roste naše závislost na Německu a na automobilovém průmyslu. Jejich zakolísání by tak znamenalo výrazně větší propad vývozu i celé ekonomiky, než jsme doposud předpokládali. Bohužel, i přes velké proklamace se nedaří vývozům do Číny a propad vývozů do Ruska je již alarmující.“



Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_2016_10_18_Exportní mašina Česko zpomaluje.docx TZ_2016_10_18_Exportní mašina Česko zpomaluje.docx (129,24 KB)



Analýza ke stažení zde:
Exportni_masina_Cesko_zpomaluje.pdf Exportni_masina_Cesko_zpomaluje.pdf (585,46 KB)


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.