Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Exportéři věří Rusku a USA

Překvapivé výsledky aktuálního průzkumu AMSP ČR na téma exportu: Jednoznačně se potvrzuje, že pro malé a střední firmy je stále dominantním exportním teritoriem EU. Do jejích zemí vyvážejí téměř všechny firmy v tomto segmentu. Bezmála polovina z nich, tedy téměř dvojnásobek oproti roku 2012, ale exportuje také mimo oblasti EU. 

Stále silnou pozici si mezi malými a středními společnostmi i přes problémy v Rusku udržuje oblast SNS. Roste také zájem exportovat na Blízký východ a do dalších asijských zemí. Vývozní aktivity tvoří průměrně 45 % obratu firem. Průměrně 17 % objemu jejich vývozu míří do oblasti mimo EU, zatímco trh EU tvoří 83 %. U větších firem je podíl exportu do oblastí mimo EU o něco vyšší.

O potenciálním rozšíření exportu uvažuje a má ho v plánu téměř polovina firem. Podniky spontánně uvádějí jako nejčastější země pro možné navýšení vývozu USA a Rusko. Do Ruska vyváží 22 % exportně orientovaných firem, což je opět překvapivě vysoké číslo. Nárůst či stagnaci exportu do Ruska očekávají čtyři pětiny z nich, navzdory politické situaci tak panuje mírný optimismus.

Mezi nejčastější formy externí výpomoci při vstupu na nový trh patří využití služeb agentury CzechTrade a zástupců podnikatelů a bank. 96 % firem zná společnost CzechTrade. 74 % z těchto firem ovšem nevyužilo služeb této společnosti pro podporu exportu, neboť dle jejich názorů pomoc nepotřebují a zajistí si vše sami.

Zajímavé je očekávání od zástupců podnikatelů, jejichž služby využila skoro čtvrtina společností, a také silná poradenská pozice bank. Na CzechTrade se častěji obracejí větší firmy a podniky, které exportují do oblastí mimo EU. Drtivá většina firem využila služeb pražské centrály, služeb zahraniční kanceláře CzechTrade pak přibližně polovina z nich. Hlavní přínos státní podpory společnosti vidí ve fyzické přítomnosti zahraničních zástupců v teritoriích a z toho vyplývající znalosti prostředí a know-how (61 %) a v obchodních kontaktech (31 %).

Přibližně polovina exportérů do USA se domnívá, že jejich vývozu do této oblasti pomůže euro-americký pakt o volném a bezbariérovém obchodu (TTIP). Do USA exportuje již 14 % malých a středních firem a zájem o tento trh roste. 

Z průzkumu vyplynulo, že malé a střední podniky pro svoje exportní aktivity v 56 % vůbec exportní financování nepotřebují. V případě, že jej potřebují, primárně využijí služeb banky, ve které mají již veden svůj účet. Služby České exportní banky tak představují pro MSP pouze doplňkový produkt. Četnost využití služeb ČEB je mimo jiné ovlivněna faktem, že průměrně 83 % exportu tázaných firem směřuje do EU, což není zájmové teritorium ČEB – banka se zaměřuje na rizikovější teritoria. Z produktů ČEB jsou nejčastěji využívány bankovní záruky (56 %) a předexportní úvěry (44 %). Oslovení klienti jsou spokojeni s odborným vybavením bankéřů (69 %), nejvíce výhrad mají naopak k rychlosti vyřízení (zde je spokojeno jen 38 % oslovených klientů). Hlavním informačním zdrojem je pro klienty osobní doporučení (informace takto čerpalo 54 % oslovených klientů). Dotazovaní klienti ČEB mají obvykle obrat nad 100 mil. Kč (69 % klientů) a rekrutují se např. z oborů energetika, výroba, obchod a zprostředkování obchodu. S rostoucím obratem firmy zájem o využití služeb ČEB vzrůstá.

 

Detailní výsledky průzkumu naleznete ZDE


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.