Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Čeští podnikatelé nepoužívají moderní metody řízení, přestože je považují za klíčové pro kvalitní řízení firmy

Naše asociace a Rada kvality České republiky představily veřejnosti výsledky průzkumu mezi českými podnikateli, který sledoval názory zástupců malých a středních podniků na konkurenceschopnost, bariéry v podnikání a používání inovací a moderních metod řízení. Z průzkumu vyplývá, že ačkoli si čeští podnikatelé uvědomují význam moderních metod řízení, mají o nich jen minimální informace a prakticky je nepoužívají.

Průzkum, který sledoval názory představitelů malých a středních firem, přinesl celou řadu zajímavých výsledků. Velmi pozitivní posun se, oproti dříve prováděným průzkumům, odehrál v názorech našich podnikatelů na konkurenceschopnost. "Potěšilo nás, že si naši podnikatelé uvědomili, že v období globalizované ekonomiky nebude možné konkurovat jen cenou," říká Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. "Za nejdůležitější konkurenční výhodu označila většina respondentů pružnost, rychlost dodávek a kvalitu produktů. To považujeme za velmi dobrý signál."

Konkurenceschopnost bude zřejmě klíčovým termínem pro budoucnost exportně orientované české ekonomiky. Téměř polovina podnikatelů považuje za největší překážku v podnikání právě silnou konkurenci. Za další významné bariéry považují představitelé firem malou podporu státu a legislativní omezení. Jen málo podnikatelů ale hledá chybu na své straně. "Je zajímavé, že jen 3% podnikatelů vidí bariéru rozvoje firmy v zastaralých metodách řízení. Přitom průzkum jasně ukázal, že této oblasti výrazně zaostáváme za vyspělým světem. Nerozumím tomu, že si podnikatelé stěžují na silnou konkurenci a současně ignorují nejdůležitější prvky zvyšování konkurenceschopnosti – inovace a moderní metody řízení," komentuje výsledky průzkumu JUDr. Ing. Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR a ředitel Odboru meziresortních záležitostí MPO.

Čeští podnikatelé přitom ve svých vyjádřeních dávají předsedovi Rady kvality zapravdu: téměř 80% jich v průzkumu uvedlo, že moderní metody řízení považují za klíčové pro kvalitní řízení podniku. A 98 % respondentů považuje kvalitní a koncepční řízení podniku za důležité pro jeho dlouhodobou konkurenceschopnost. Na druhé straně 77% českých podnikatelů aktivně žádnou moderní metodu řízení nezná a téměř stejné procento firem žádnou takovou metodu nepoužívá. Jeden z klíčových prvků udržení a zvyšování konkurenceschopnosti je tak mezi podnikateli opomíjen takovým způsobem, že to znamená výrazné ohrožení úspěšnosti našich firem na světových trzích.

Přitom, díky podpoře ministerstva průmyslu a obchodu, mají naše firmy k dispozici již řadu let jeden z nejlepších nástrojů pro řízení firem – EFQM model. Poslední část průzkumu ověřovala, zda čeští podnikatelé tento nástroj, který v Evropě využívají tři z pěti středních a velkých firem, znají a využívají. Průzkum bohužel potvrdil, že pro 80% českých firem je tento model zcela neznámý. "Je to bohužel jen potvrzení stavu, který se již několik let marně pokoušíme změnit," dodává k výsledkům průzkumu Ing. Pavel Ryšánek, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality. "Máme k dispozici špičkový nástroj, který prokazatelně zvyšuje výkonnost firem o desítky procent, ale nemáme prostředky na to, abychom ho podnikatelské veřejnosti podrobně představili a osvětlili všechny jeho výhody. Přitom i zkušenosti českých podnikatelů ukazují, že efektivní využití modelu přináší zvýšení konkurenceschopnosti na zahraničních trzích a lepší hospodářské výsledky, což samozřejmě znamená i přínosy pro stát v podobě  vyšší zaměstnanosti a příjmů z daní."

Průzkum, který v závěru prvního pololetí r.2011 provedla výzkumná agentura ASPECTIO, sledoval názory vybraného vzorku 541 respondentů z firem s více než 25 zaměstnanci s oborem činnosti výroba, obchod a služby ze všech regionů České republiky.

 

Kompletní výsledky průzkumu

 


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.