Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


České malé a střední firmy dobývají svět, podceňují přitom rizika

Malé a střední podniky (MSP) se významnou měrou podílejí na celkovém českém exportu. Jen v loňském roce přesáhl jejich podíl na celkovém vývozu 53 %. Z výzkumu, který realizovala pro Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR vyplynulo, že 60 % exportérů z řad MSP vyváží alespoň do jedné oblasti mimo Evropskou unii. Jen 18 % z nich ale pojišťuje své pohledávky (faktury).

 Podle předsedy představenstva AMSP ČR Karla Havlíčka „jde o varovně nízké číslo, které se může v době krize firmám vymstít. Je zřejmé, že firmy věří svým zákazníkům, případně šetří náklady na pojistném.“ MSP přitom vyvážejí do zemí, kde je zvýšené komerční i politické riziko. Podle Karla Havlíčka je patrné, že „MSP pracují spíše v operativním exportu a že mají tendenci podceňovat strategická rizika. Tento přístup může dlouhodobě vycházet, nicméně selhání jednoho klíčového nezajištěného odběratele může kapitálově slabou firmu zásadně ohrozit.“

Exportní garanční a pojišťovací společnost v posledních 5 letech průměrně ročně pojistila obchodní případy 36 malých a středních podniků. Celkový objem pojištěných smluv se pohybuje na úrovni 1–2,4 % celkových ročních objemů pojištění. Většinu exportérů, kteří využívají úvěrové pojištění, pojistily komerční pojišťovny. To je podle generálního ředitele EGAP Jana Procházky v pořádku, EGAP je tu totiž především od toho, aby pojistil rizika, která komerční pojišťovny ze své povahy nepojistí.

Podle výsledků výzkumu jsou exportéři z řad MSP přesvědčeni, že pojištění exportu nepotřebují, je podle nich nákladné a administrativně náročné, určené především velkým firmám. EGAP přitom podle jména znají tři čtvrtiny firem, produkty této společnosti ale bohužel nezná více než polovina exportujících malých a středních firem.

                   

Reakcí na výsledky výzkumu je nový balíček 8 produktů společnosti EGAP určených a šitých na míru právě tomuto segmentu vývozců. „Chceme především ukázat, že EGAP tu není jen pro velké firmy, pojišťujeme faktury už od 100.000 korun, malým a středním podnikům se snažíme nabídnout komplexní řadu produktů, které mohou využít v rámci svého podnikání a při minimalizaci rizika spojeného s exportem mimo EU,“ řekl na společné tiskové konferenci 19.9.2013 generální ředitel EGAP Jan Procházka.

 

Základní charakteristikou celého balíčku produktů EGAP je:

 

  • Menší administrativní zátěž – o 20 % méně formulářů
  • Zrychlení projednání – v případě splnění podmínek je EGAP povinen zaslat u vybraných produktů návrh pojistné smlouvy do 2 pracovních dnů od obdržení žádosti o pojištění
  • zkrácení lhůty pro zpracování analýzy
  • Informace o zahraničních kupujících nakoupí EGAP od komerčních pojišťoven
  • Zkrácení lhůty pro výplatu pojistného plnění i lhůty pro oznámení o 50 %

 

Aby produkty byly snadno srozumitelné, zvolil EGAP metodu, kdy jejich fungování vysvětluje na příběhu úspěšného českého podnikatele, který se snaží proniknout se svými výrobky na zahraniční trhy. „Pan Kladívko, jehož příběh u produktů vyprávíme, je i hlavní postavou na seminářích, které nově organizujeme pro exportéry, a vysvětluje jim, jaké spektrum možností mají a v čem jim můžeme pomoci eliminovat rizika spojená s vývozem mimo země EU,“ doplnil generální ředitel EGAP Jan Procházka. EGAP právě dnes také spustil na svých webových stránkách www.egap.cz sekci určenou přímo malým a středním podnikům.


Kompletní výsledky naleznete zde:

http://www.amsp.cz/23-pruzkum-amsp-cr-exportni-aktivity-msp-v-cr


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.