Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


Češi berou útokem malé pivovary

moje_restaurace_RGB_mala.png Tuzemští spotřebitelé čím dál více navštěvují regionální pivovary rodinného typu, kterých jsou téměř čtyři stovky. Tři turisté z dvaceti dokonce malé pivovary vyhledávají jako svojí cílovou destinaci. Testování regionálních piv se tak začíná stávat zajímavou turistickou atrakcí, přičemž téměř polovina zákazníků je připravena si za lokální zlatý mok i připlatit. I to je důvodem, proč v současnosti vzniká každý týden jeden nový minipivovar. Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) ve spolupráci s agenturou Ipsos vydávají u příležitosti Roku venkova 2017 průzkum zaměřený na spotřebitelské vnímání regionálních pivovarů.

Exkluzivní letní průzkum pro AMSP ČR prováděla agentura Ipsos v červenci 2017 na vzorku 525 spotřebitelů. Z nich 81 % je připraveno ochutnat specifické regionální pivo z malého pivovaru. 14 % návštěvníků našich regionů dokonce malý lokální pivovar nebo hospodu s vlastní značkou piva vyhledává jako zajímavý turistický cíl. Dvě třetiny všech turistů malý pivovar cíleně nevyhledávají, ale narazí-li na něj, rádi pivo ochutnají. Pouze jedno procento tuzemských spotřebitelů pivo z minipivovarů odmítá.

41 % procent respondentů baví testování lokálních piv, více jak třetina očekává specifickou a originální chuť a 30 % návštěvníků chce podporovat lokální podnikatele, kteří pivo produkují. Každý pátý turista si pak pivo propojuje s tradicí vázanou na místní prostředí.

45 % spotřebitelů je připraveno si za regionální specifické pivo připlatit, 40 % je ochotno zaplatit maximálně jako za piva z velkých pivovarů. Pouze 5 % návštěvníků regionu vyžaduje nižší cenu než u zavedených značek.

„Skutečnost, že regionální pivovary se stávají turistickým hitem dokazuje i to, že 41 % dotázaných bylo alespoň jedenkrát na prohlídce malého pivovaru a 9 % se tak chystá učinit“, říká Tomáš Macků, Research & Communication Director agentury na výzkum trhu IPSOS.

Podle rychlé analýzy AMSP ČR existuje v současnosti 370 minipivovarů, tedy malých pivovarů s výstavem piva do 10 tis hl ročně. Velké pivovary, kterých je 45, však zcela dominují v celkové produkci piva, a to s celkovým podílem 98 %. Přesto je zájem o investování do minipivovarů mimořádný, jen za poslední kalendářní rok vznikla padesátka nových malých pivovarů a nic nenasvědčuje tomu, že by boom ustával. Malé pivovary výborně doplňují trh velkých hráčů a nabízejí chuťově rozmanitá piva, často spojená s lokálním příběhem a vazbou na místní region.

Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů uvádí: „Minipivovary jsou hitem nejenom ve velkých městech, ale především v malých městečkách a vesnicích. Jsou zde významným ekonomickým a kulturním centrem venkova. Podporují turistický ruch, dávají lidem práci a zabraňují vylidňování venkova. Poslední dobou se začínají propojovat do pivních stezek a přinášejí život do regionů, které by jinak jen těžko hledaly jinou atraktivitu.“ 

Radovan Koudelka, člen prezidia Českomoravského svazu minipivovarů, k výsledkům průzkumu doplňuje: „Právě minipivovary se zasloužily o renesanci českého piva a pivovarnictví tím, že znovu nabídly zákazníkovi chuťovou a druhovou rozmanitost a začaly znovu velice trpělivě vychovávat českého a pak i zahraničního konzumenta piva. Jsou to malé pivovary, které pivu dávají znovu příběhy, jež jsme dlouhá léta znali jen z Hrabalova románu. A to je podstata tohoto boomu, že každý tento pivovar nabízí pivo s příběhem, svým, osobitým a originálním. Takže vidím budoucnost malých pivovarů velice dobře.“

Celková pozitivní čísla rozmachu malého pivovarského podnikání ale nekorespondují s počtem absolventů sladovník-pivovarník. Podle aktuálních údajů AMSP ČR nabízí program sladovník-pivovarník tři školy s kapacitou 45 absolventů ročně, nicméně zájem je menší a každý rok ukončuje školu tohoto zaměření v ČR přibližně 15 studentů. 

Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR k tomu dodává: „Malé pivovary se stávají vizitkou regionů, turistickým cílem českého venkova a jsou živým důkazem naší podnikatelské a řemeslné tradice. I když se jedná o investici v řádech jednotek milionů, je pozoruhodné, že co týden u nás vzniká nový minipivovar. Problémem se ale začíná stávat nedostatek sladovníků, protože toto řemeslo nelze například nahradit cizinci na krátkodobý pobyt. Nejenže se jedná o dost specifickou profesi, ale sládek by měl mít ke svému produktu i osobní vztah a měl by být s jeho výrobou dlouhodobě spojen.“

                    

Rychlá data AMSP ČR k malým pivovarům:

Hranice mezi velkým pivovarem a malým pivovarem:

Výroba pod 10 000 hl piva ročně = minipivovar

Počet velkých pivovarů: 45
Počet minipivovarů: 370[1]
Příbytek minipivovarů za poslední kalendářní rok: 50[2]
Celkový výstav všech pivovarů: 20,5 mil. hl[3]
Podíl minipivovarů: 2 %
Celková spotřeba piva v ČR: 143 l/obyvatele[4]

             

Počet studentů oboru sladovník-pivovarník:

V letošním šk. roce 2016/17 se připravuje v rámci školního vzdělávacího programu Sladovník-pivovarník celkem 75 žáků, z toho v prvním ročníku 20, ve druhém 26 a ve třetím 29, studium v loňském roce ukončilo 13 absolventů, průměrně za posledních pět let se jedná o 15 absolventů ročně.[5]

Aktuální počet pracovníků na profesi Sládci a sladovníci: mezi 700 až 900 osob[6]


[1] Českomoravský svazu minipivovarů, údaje za rok 2016.
[2] Českomoravský svazu minipivovarů, údaje za rok 2016.
[3] Český svaz pivovarů a sladoven, údaje za uzavřený rok 2016.
[4] Český svaz pivovarů a sladoven, údaje za uzavřený rok 2016.
[5] Národní ústav pro vzdělávání, 2017.
[6] Národní ústav pro vzdělávání, 2017.

                                         

Tisková zpráva ke stažení zde:

TZ_2017_08_17_Male_pivovary.docx TZ_2017_08_17_Male_pivovary.docx (132,19 KB)

Průzkum ke stažení zde:

Výsledky průzkumu_Ipsos_minipivovary_pro_AMSP.pdf Výsledky průzkumu_Ipsos_minipivovary_pro_AMSP.pdf (1,30 MB)


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« prosinec »
  Po Út St Čt So Ne
48             1
49 2 3 4 5 6 7 8
50 9 10 11 12 13 14 15
51 16 17 18 19 20 21 22
52 23 24 25 26 27 28 29
1 30 31          

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.