Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


AMSP nesouhlasí se scénářem Exportní strategie předloženým Ministerstvem průmyslu a obchodu

Předložený materiál považuje AMSP za neúplný dokument. Analýza současného stavu a strategické vize Exportní strategie jsou správné, nicméně scénář jejich naplňování je šitý horkou jehlou a nekoresponduje s dokumentem, který byl představen na podzim 2011. Jedná se o obecné formulace a marketingové deklarace, které nemohou sloužit jako klíčový rámec pro státní podporu exportů, navíc v ekonomice, kde je HDP tvořen z 80% právě exporty.

Sama teritoriální diverzifikace má několik sporných destinací. Země s prioritním zařazením jsou až na Irák a Srbsko v zásadě správně, země tzv. zájmové jsou ale již střelbou na běžící, malé a často nezajímavé terče, podotkl Karel Havlíček, předseda AMSP. "Nevím, jestli si někdo dělal legraci, ale uvést Etiopii jako zemi s vysokým stupněm exportní podpory, nemohl být soudný člověk. Již vidím, jak EGAP pojišťuje etiopské odběratele. Argument, že Etiopii navrhnul do dokumentu Svaz průmyslu a dopravy ĆR, považujeme za nerelevantní, neboť za předloženou strategii zodpovídá MPO“.

 

Daleko větší problém ale vidí AMSP ve strategických scénářích naplňování cílů. "Integrovaná obchodní síť CzechTrade, ČEB a CzechInvest může fungovat maximálně na jednotné informační základně, ale bude-li aktivita těchto subjektů řízena přímo ministerstvem a nikoliv odpovědným, kompetentním a schopným managementem, bude to velké ohrožení fungování současné solidní podpory malých a středních exportérů. Stát vždy řídil špatně a bude-li si na sebe přebírat tuto odpovědnost, potom za ní musí nést plné důsledky", dodává Havlíček.

 

Z materiálu je patrná snaha přenést aktivity z CzechTrade přímo na MPO, což může vyústit ve faktické selhání exportní podpory malých a středních podniků. AMSP je toho názoru, že žádný odbor ministerstva nemůže nahradit instituci, která zde mnoho let působí jako jedna z mála, vůči které mají malé a střední podniky důvěru – což potvrzují i nezávislé průzkumy AMSP mezi malými a středními podniky–exportéry ze září 2009 a aktuálně z února 2012. Návrh na demontáž fungující sítě zahraničních kanceláří CzechTrade a její převedení pod  MPO a následné řízení nejasnou Radou tvořenou zástupci asociací, komor a svazů hraničí se sabotáží národních zájmů.

AMSP není ani přesvědčena, že snaha o zdvojnásobení obchodních misí je správným krokem, spíše povede ke snížení jejich kvality. Například další rozšiřování misí v EU je podle AMSP krokem zbytečným. Naopak pozitivně hodnotí větší snahu podpořit prioritní teritoria mimo EU.

 

AMSP uznává, že byl vytvořen dokument, se kterým je možné dále pracovat, ale celkově je Exportní strategie nedořešena a AMSP doporučuje, aby byla zahájena expertní diskuse nad jejím finálním zněním, a to za účasti všech partnerů, tedy i MZV, které v ní musí hrát jednu ze zásadních rolí.

(viz tisková zpráva AMSP ČR 9.2.2012)

 

Podrobný rozbor materiálu „Exportní strategie ČR pro období 2012-2020“ zpracovaný AMSP ČR naleznete zde


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.