Banner_540x60_AMSP.jpg

GASTRO_540x60_sleva__002_.jpg

EU_540x60_2.jpg


AMSP ČR: Česko a Slovensko jsou hitem jihokorejských investorů

Pokud by existovalo Československo, stalo by se lídrem Evropy. Alespoň co se týče investičních aktivit jihokorejských korporací. Ačkoliv se v České republice realizuje pouze zlomek počtu jihokorejských zahraničních investic, z pohledu jejich výše se pro Jižní Koreu stáváme důležitějším investičním teritoriem než Německo a přibližujeme se úrovni Japonska. A Slovensko je na tom ještě lépe. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) proto zmapovala za podpory Komerční banky obchodní vztahy mezi ČR a Jižní Koreou a při příležitosti návštěvy jihokorejské prezidentky v ČR, paní Pak Kun-hje, předkládá exkluzivní analýzu investičních a obchodních vztahů.

Obchodní bilance nevyznívá sice pro ČR úplně optimisticky, neboť dovoz převyšuje naše exporty do Jižní Koreje téměř o řád, ale jihokorejští investoři začínají sehrávat v naší ekonomice klíčovou úlohu. I přes fakt, že je v ČR poměrně málo jihokorejských investic (29 investičních projektů), jejich celková výše (více jak 4 miliardy USD) nás posouvá s velkým náskokem před Německo (800 mil. USD), a přibližujeme se dokonce úrovni Japonska (4 590 mil. USD). To je zcela zásadní zpráva a její význam nesnižuje ani fakt, že se na celkovém objemu jihokorejských investic v ČR podílí dvě společnosti (Hyundai Motor a Nexen Tire) z téměř 80 %.

Přesto jsme celkovým objemem ze zemí V4 až za Slovenskem, kde je alokováno dokonce za více jak 5 miliard USD jihokorejských investic. Nejvýznamnější jihokorejské investice směřují zejména do Číny, Vietnamu, Indie nebo USA. Země V4 jsou ale velmi oblíbenou destinací jihokorejských korporací a jejich společný podíl dominuje současné Evropě. Jižní Korea se podílí v ČR na celkových investicích podílem 3,9 %, což je desetinásobně více jak Čína. Dominuje automobilový průmysl, ať již jakožto přímý výrobce automobilů, jeho součástek nebo pneumatik pro motorová vozidla. Naopak zatím mizivý je u nás investiční apetit korejských výrobců elektroniky, což je z pohledu počtu realizovaných projektů nejvýznamnější jihokorejská investiční aktivita ve světě.

Celkové saldo naší obchodní bilance s Jižní Koreou je výrazně záporné a dosahuje téměř 57 miliard korun. Je to dáno zejména tím, že podíl exportu našich firem do Jižní Koreje je velmi malý, jedná se o 0,38 % našeho celkového exportu, což je přibližně trojnásobně méně než naše vývozy například do Číny. Povzbuzující informací je ale fakt, že za posledních 5 let se export do této destinace zvýšil o 123 %. Na exportu se jednou pětinou podílí spotřební zboží jako jsou kočárky, hračky nebo sportovní potřeby, následují optické přístroje, elektrické komponenty nebo elektrické přístroje.

Naopak vliv importu z Jižní Koreje je pro naše podniky poměrně významný a jeho podíl na celkových dovozech je 2,4 %, přičemž téměř třetinou se na něm podílí komponenty do automobilů, následuje elektronika a kancelářská technika.

„Vliv Jižní Koreje na českou ekonomiku je potřeba posuzovat vedle objemu investic i z pohledu tvorby nových pracovních míst. Tento asijský stát jich od roku 2003 k dnešku vytvořil téměř 15 tisíc. Číslo v nejbližší době opět výrazně vzroste. Jihokorejská společnost Nexen Tire totiž zahájila letos v říjnu výstavbu závodu na pneumatiky v průmyslové zóně Triangle v Ústeckém kraji, tedy v místě, které se dlouhodobě potýká s největší nezaměstnaností v ČR. Vedle toho, že zde najde práci téměř dva a půl tisíce lidí, jde historicky o vůbec největší investici u nás s cílovým objemem až 40 miliard Kč,“ uvedl Radek Basár, zástupce výkonného ředitele pro Marketing a komunikaci v Komerční bance.

Jižní Korea tak potvrzuje svůj mimořádný význam ve světové ekonomice. Je pátým největším exportérem, sedmým největším importérem a patří mezi dvacítku nejvýznamnějších investorů planety. To se v důsledku projevuje i tím, že je důležitým zaměstnavatelem, přičemž historicky díky investičním aktivitám zaměstnávají jihokorejské korporace ve světě téměř milion pracovníků a jsou tak větším zahraničním poskytovatelem práce než je Čína.

To se projevuje i v ČR, kde jsou Jihokorejci poměrně významným aktérem na trhu práce. Hlavní aktuální jihokorejský zaměstnavatel, automobilka Hyundai Motor (Nošovice) poskytovala v roce 2014 průměrnou mzdu v dělnických profesích 30 tis. Kč. Pro porovnání průměrná mzda ve Škoda Auto (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) v dělnických profesích byla ve stejném období 34 tis. Kč.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, shrnuje výsledky analýzy: „Vliv Jižní Koreje na českou i slovenskou ekonomiku roste. S nadsázkou můžeme říci, že pokud by existovalo Československo, nemáme dnes v Evropě v tomto ohledu konkurenta.  Stejně tak růst exportu do tohoto teritoria v posledních pěti letech je naprosto nevídaný a bourají se předsudky našich obchodníků, že Jižní Korea je uzavřenou ekonomikou. Na druhou stranu Jihokorejci jsou nekompromisními vyjednavači, velmi agresivními obchodními partnery a tvrdými zaměstnavateli. Jejich výsledky jsou obdivuhodné, ale principy sociální odpovědnosti jsou jim cizí. Malé a střední firmy, stejně tak potencionální zaměstnanci, s tím musí počítat a dopředu zvážit efektivitu obchodního nebo pracovního vztahu.“


Tisková zpráva ke stažení zde:

TZ_2015_12_02_Jizni_Korea_OBCH_INV.doc TZ_2015_12_02_Jizni_Korea_OBCH_INV.doc (116,00 KB)

Analýza ke stažení zde:

Analyza_obchodnich_a_investicnich_aktivit_mezi_CR_a_Jizni_Koreou_AMSP_CR.pdf Analyza_obchodnich_a_investicnich_aktivit_mezi_CR_a_Jizni_Koreou_AMSP_CR.pdf


Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      

02_EET.png

01_MIST__I___EMESEL.png

03_ANAL__ZA.png

04_MEOHUB.png
04_FB_podnikova_zena.png

04_FB_SC_YB.png

05_FB_R___2016.png

06_YT_R___2016.png


AMSP obrázek 1 AMSP obrázek 2 AMSP obrázek 3 AMSP obrázek 4 AMSP obrázek 5

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Od roku 2001 sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.